عبدلی جان

عبلی ام

عبدلی جان

عبلی ام

بایگانی

ابتلا به ویروس اچ آی وی پایان زندگی نیست

شنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۴، ۰۴:۳۱ ب.ظ

ابتلا به ویروس اچ آی وی پایان زندگی نیست

ابتلا به ویروس اچ آی وی,بیماری ابتلا به ویروس اچ آی وی,ابتلا به ویروس اچ آی وی در بارداری,علائم ابتلا به ویروس اچ آی وی,درمان ابتلا به ویروس اچ آی وی,درمان ابتلا به ویروس اچ آی وی با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان ابتلا به ویروس اچ آی وی,ابتلا به ویروس اچ آی وی را چگونه درمان کنیم,ابتلا به ویروس اچ آی وی در کودکان,ابتلا به ویروس اچ آی وی در بزرگسالان,ابتلا به ویروس اچ آی وی در نوزادان,ابتلا به ویروس اچ آی وی در بهار,ابتلا به ویروس اچ آی وی در تابستان,ابتلا به ویروس اچ آی وی در پاییز,ابتلا به ویروس اچ آی وی در زمستان,آشنایی با ابتلا به ویروس اچ آی وی,همه چیز در مورد ابتلا به ویروس اچ آی وی,ابتلا به ویروس اچ آی وی واگیردار است,ابتلا به ویروس اچ آی وی و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان ابتلا به ویروس اچ آی وی

اچ آی وی, ابتلا به ویروس ایدز, راههای انتقال ایدز

به گزارش بی اس ام اس آلودگی به اچ آی وی و مثبت بودن آزمایش به معنی ابتلا به بیماری ایدز نیست

ایدز پایان راه نیست
احتمال آلوده شدن با اچ آی وی برای همه وجود دارد. اکثر افرادی که به اچ آی وی آلوده هستند هیچ نشانه خاصی از بیماری ایدز ندارند و سالم به نظر می رسند و احتمال دارد افراد دیگر را آلوده کنند. به همین دلیل به افرادی که دارای رفتارهای پرخطر هستند معتادان تزریقی، افرادی که شریک جنسی متعدد دارند توصیه می شود آزمایش اچ آی وی انجام دهند.

آزمایش اچ آی وی

آزمایش اچ آی وی معمولا به کمک روش های ایمنی شناسی انجام می شود. در این روش ها وجود آنتی بادی ضد اچ آی وی در خون بررسی می شود. تولید آنتی بادی بر ضد این ویروس سه تا شش ماه طول می کشد. در این مدت ممکن است جواب آزمایش منفی باشد، در حالی که فرد، آلوده به ویروس اچ آی وی است و می تواند دیگران را هم آلوده کند. بهتر است افرادی که رفتارهای پرخطر دارند، در صورت منفی بودن جواب آزمایش، بعد از شش ماه آزمایش را تکرار کنند.مهم است که بدانیم آلودگی با اچ آی وی و مثبت بودن آزمایش به معنی ابتلا به بیماری ایدز نیست. بیماری ایدز سندرم نقص ایمنی اکتسابی (Aquired Immiune Deficiency Syndrom) در اثر تخریب سیستم ایمنی بروز می کند و می تواند علت های دیگری به غیر از آلودگی به اچ آی وی هم داشته باشد. ولی معمول ترین علت بروز این بیماری، آلوده شدن به اچ آی وی و درمان نکردن عفونت اچ آی وی است. اچ آی وی با تخریب سیستم ایمنی باعث حالتی در بدن می شود که باکتری ها و قارچ های فرصت طلب، عفونت های شدیدی در بدن ایجاد می کنند.

درمان افراد مبتلا به Hiv, ابتلا به ویروس ایدز, راههای انتقال ایدز

یکی از راههای انتقال ایدز، استفاده از سرنگ های مشترک در معتادان تزریقی است

راه های انتقال ویروس اچ آی وی
اچ آی وی از طریق تماس جنسی (بدون استفاده از کاندوم) استفاده از سرنگ های مشترک در معتادان تزریقی، تزریق خون یا فاکتورهای خونی آلوده (پلاسما در افراد هموفیلی) پیوند عضو از فرد آلوده، از مادر مبتلا به فرزند (قبل از تولد و یا بعد از تولد از طریق شیردهی)منتقل می شود. تماس پوستی، استفاده از سرویس های بهداشتی مشترک یا لباس های فرد آلوده، باعث سرایت ویروس اچ آی وی نمی شود.

درمان افراد مبتلا به Hiv
افراد آلوده به Hiv مشکلات مختلفی دارند یکی از این مشکلات در رابطه با درمان، عوارض ناشی از درمان است. با تلاش در حل این مسأله می توان از بروز ایدز و سایر عفونت ها در این بیماران جلوگیری کرد. در افراد آلوده به اچ آی وی برای مقابله با بیماری زاهای فرصت طلب داروهای ضدویروسی تجویز می شود. معمولا درمان با ترکیبی از داروهای ضدویروسی و داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی، صورت می گیرد. این داروها علاوه بر اثرات درمانی، از جهاتی می توانند برای فرد مضر باشند و بدن را در موقعیت مناسب برای ابتلا به ایدز قرار دهند.یکی از این اثرات منفی داروها، اختلال در تغذیه است. از زمانی که شخص به اچ آی وی آلوده می شود، تغییراتی در وزن، اندازه و شکل بدن ایجاد می شود. در پانزده سال اول همه گیری این ویروس کاهش وزن مشخص ترین نشانه این عفونت ویروسی، به خصوص در افرادی که عفونت های فرصت طلب هم داشتند، در نظر گرفته می شد. تحلیل رفتن بافت های چربی، یکی از شایع ترین اثرات ناشی از درمان های ضد اچ آی وی است که در افراد آلوده دیده می شود.داروهای ضد رترو ویروسی، داروهایی هستند که برای درمان عفونت اچ آی وی استفاده می شوند. دوزهای مختلف این داروها در طول دوره بیماری تجویز می شوند. تعداد نوع خاصی از گلبول های سفید سلول های T تعیین کننده مرحله بیماری، نوع و دوز داروی متناسب با هر مرحله است. طول چرخه زندگی اچ آی وی کمتر از یک روز و نیم است و چون سیستم همانندسازی این ویروس خیلی دقیق نیست، در هر چرخه زندگی، جهش های زیادی در ماده ژنتیکی ویروس ایجاد می شود. بعضی از این جهش ها باعث مقاومت دارویی ویروس Hiv می شوند. به همین دلیل معمولا درمان، با ترکیبی از داروها صورت می گیرد. ترکیب چند دارو از طرفی باعث کاهش تعداد ویروس ها می شود و از طرفی دیگر با کاهش احتمال مقاومت دارویی از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند. هیچ داروی خاصی به تنهایی نمی تواند برای طولانی مدت  ویروس Hiv را سرکوب کند.

اچ آی وی,آزمایش اچ آی وی, راههای انتقال ایدز

داروهای ضد رترو ویروسی، داروهایی هستند که برای درمان عفونت اچ آی وی استفاده می شوند

تغذیه در فرد مبتلا به ویروس اچ آی وی
در طول درمان عفونت اچ آی وی تغذیه نقش مهمی در کاهش اثرات منفی داروها دارد. تغذیه مناسب از راه های مختلفی به سلامت فرد آلوده کمک می کند. در نتیجه وجود ویروس اچ آی وی در بدن سیستم ایمنی باید سلول های ایمنی بیشتری بسازد و مواد شیمیایی لازم را برای مبارزه با ویروس تولید کند. این مواد شیمیایی و سلول ها از مواد غذایی تأمین می شوند و یک تغذیه مناسب، شرط لازم برای کنترل تعداد ویروس ها است. تخریبی که در اثر عفونت ویروسی و بیماری ایدز ناشی از عفونت و پاسخ سیستم ایمنی، در بدن ایجاد می شود باید ترمیم شود.مواد غذایی مواد سازنده را برای ترمیم بدن فراهم می کنند. تغذیه مناسب در بیماران آلوده به اچ آی وی باعث کاهش اثراتی از قبیل ضعف عمومی، بی اشتهایی، مشکلات پوستی، کاهش وزن، تخریب اعصاب و افسردگی می شود. به همین دلیل تغذیه مناسب کلید اصلی تأمین سلامت عمومی فرد آلوده است. بسیاری از افراد آلوده به اچ آی وی عفونت های دیگری از قبیل هپاتیت C و B هم دارند. در این افراد بدن با بیش از یک عفونت درگیر است. در این افراد سلامت کبد بسیار اهمیت دارد و باید از تخریب کبد جلوگیری کرد. سوء تغذیه افراد آلوده به اچ آی وی از راه های مختلفی در تخریب سریع سیستم ایمنی و پیشرفت سریع بیماری تأثیر می گذارد.سیستم ایمنی پس از آلودگی و حتی در زمان مصرف داروهای ضد اچ آی وی با ویروس مقابله می کند و صدمات ناشی از مصرف دارو و عفونت ویروس را ترمیم می کند. این فرایند بدن را به سمت مصرف مواد غذایی بیشتر پیش می برد و سطح بسیاری از این مواد در بدن پایین می آید. علت دیگر سوء تغذیه در افراد آلوده به اچ آی وی، عدم جذب مناسب مواد غذایی در روده است که معمولا به دنبال عفونت روده و اسهال، پیش می آید. در بسیاری از افراد اچ آی وی مثبت، مشکلاتی در جذب چربی ها دیده می شود که عدم جذب ویتامین های A، E، D و K را هم به دنبال دارد.

اچ آی وی, ابتلا به ویروس ایدز, راههای انتقال ایدز

تغذیه مناسب در بیماران آلوده به اچ آی وی باعث کاهش اثرات دارویی می شود

 بسیاری از افراد اچ آی وی مثبت، غذای کامل نمی خورند یا روش سالم غذا خوردن را نمی دانند. این مسأله باعث ضعف عمومی و بی اشتهایی، استفراغ و عفونت های ثانویه در دهان و لوله گوارش می شود. بهترین روش تغذیه برای افراد مبتلا به ویروس ایدز مصرف زیاد انواع مواد غذایی همراه با مقدار زیادی آب و سایر مایعات است.روشی ساده برای تغذیه مناسب استفاده از هرم غذایی است. در سطح اول این هرم نان، غلات و برنج قرار دارند و کربوهیدرات را تأمین می کنند. مصرف ۶ تا ۱۱ وعده کربوهیدرات در روز به بیماران مبتلا به ایدز توصیه می شود. در سطح دوم هرم،گروه میوه و سبزیجات، قرار دارد. مصرف ۲ تا ۴ وعده میوه و سبزی در روز بسیار مفید است. مصرف سبزیجات فیبر مورد نیاز سیستم ایمنی را تأمین می کند. سطح سوم هرم غذایی شامل انواع گوشت قرمز، گوشت پرندگان، ماهی، تخم مرغ و لبنیات است. مصرف ۲ تا ۳ وعده از این مواد، برای تأمین پروتئین لازم است.در سطح چهارم هرم غذایی انواع مواد غذایی چرب و شیرینی قرار دارند. بهتر است این دسته از غذاها کمتر مصرف شوند. تحقیقات نشان می دهند که مصرف زیاد چربی، سرکوب کننده سیستم ایمنی است و در بیماران آلوده به اچ آی وی باعث اسهال می شود و احتمال بروز سیروز کبدی را در افراد آلوده به هپاتیت C افزایش می دهد. به افرادی که در اثر مصرف داروهای ضد اچ آی وی چربی خون بالا دارند، مصرف غذایی چرب توصیه نمی شود. این افراد باید میزان مصرف شیرینی را هم محدود کنند. کمبود مواد غذایی مختلفی در افراد آلوده به اچ آی وی حتی در مراحل اولیه بیماری مشاهده می شود.کمبود عناصر روی، سلنیوم، مس، ویتامین های۶ ـ B و ۱۲ ـ B که همگی در عملکرد بهتر سیستم ایمنی نقش دارند، در افراد اچ آی وی مثبت، حتی قبل از ابتلا به ایدز دیده می شود. محققان کمبود این مواد را در مراحل اولیه آلودگی به ویروس اچ آی وی، مؤثر در پیشرفت سریع بیماری می دانند و به نظر می رسد، ویتامین های ۶ ـ B و ۱۲ ـ B و عنصر روی در افزایش سلول های T نقش دارند.کمبود گلوتاتیون یک آنتی اکسیدان قوی و ویتامین C و E هم در افراد مبتلا به ایدز گزارش شده است.در اثر پاسخ بدن به عفونت، رادیکال های آزاد تولید می شوند که ویروس ها را از بین می برند.این رادیکال ها باید با عملکرد آنتی اکسیدان ها از بین بروند. در صورت کمبود آنتی اکسیدان ها در بدن، حالتی پیش می آید که باعث تخریب بافت های بدن می شود. این حالت در آلودگی به اچ آی وی و هپاتیت بسیار شایع است و با مصرف کافی این مواد می توان از بروز چنین حالتی جلوگیری کرد. با رعایت نکات بهداشتی و تغذیه مناسب همراه با درمان به موقع، افراد آلوده به اچ آی وی می توانند زندگی راحت تری داشته باشند و همچنان سلامت عمومی خود را حفظ کنند و آلوده شدن به اچ آی وی الزاما باعث بیماری ایدز نمی شود!

منبع :
روزنامه همشهری

vista.ir

ابتلا به ویروس اچ آی وی پایان زندگی نیست

مطالب مرتبط :

ایدز

  • محسن عبدلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی