عبدلی جان

عبلی ام

عبدلی جان

عبلی ام

بایگانی

کلسترول خون

يكشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۲۶ ب.ظ

کلسترول خون

کلسترول خون چیست,علائم کلسترول خون چیست,کلسترول خوب خون چیست,افزایش کلسترول خون چیست,علت کلسترول خون چیست,درمان کلسترول خون چیست,کلسترول در خون چیست,نشانه کلسترول خون چیست,کلسترول در آزمایش خون چیست,علت بالا رفتن کلسترول خون چیست,کلسترول خون,کلسترول خون,کلسترول خون بالا,کلسترول خون درمان

کلسترول خون , کلسترول خون چیست , کلسترول خون درمان , کلسترول خون چقدر باید باشد , میزان و کاهش و درمان کلسترول خون

راههای کاهش کلسترول بد خون با تغذیه و طب سنتی

مطالعات محققان دانشگاه جانز هاپکینز نشان می دهد که پیاده روی روزانه، مصرف آجیل، چای سبز، گریپ فروت و غلات سبوس دار و نوشیدن آب به کاهش کلسترول کمک می کند. به گزارش هلث، جنس غشای سلول ها از جنس کلسترول است و بدن برای اعمال حیاتی خود از جمله تولید هورمون ها به این ماده حیاتی نیاز دارد. بعضی از مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، گوشت و فرآورده های لبنی حاوی کلسترول هستند ولی قسمت عمده این ماده توسط بدن تولید می شود. دو نوع از لیپوپروتئین ها، کلسترول و دیگر موارد را از طریق جریان خون حمل می کنند. این دو نوع لیپوپروتئین HDL و LDL نام دارند. کلسترول مفید یا HDL، کلسترول اضافی را وارد کبد کرده و از بدن خارج می کند. سطح بالای HDL برای سلامت قلب مفید است و از بروز حمله قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند. کلسترول LDL ، کلسترول اضافی بدن را وارد جریان خون می کند و سبب ضخیم شدن رگ های خونی می شود. این کلسترول برای سلامت قلب مضر است و احتمال سکته را افزایش می دهد. مطالعات محققان دانشگاه جانز هاپکینز نشان می دهد که با 9 روش کوتاه و ساده می توان سطح کلسترول بد را در مدت 10 ثانیه کاهش داد.

کلسترول خون , کلسترول خون چیست , کلسترول خون درمان , کلسترول خون چقدر باید باشد , میزان و کاهش و درمان کلسترول خون

مواد غذایی مفید برای کاهش سریع کلسترول بد خون

بهترین راه کاهش کلسترول خون

1-آب بنوشید

تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن روزی پنج لیوان یا بیشتر آب، سبب کاهش کلسترول شده و احتمال بیماری های قلبی را 50 تا 60 درصد کاهش می دهد.

2-روزی 30 دقیقه پیاده روی کنید

مطالعات محققان کلینیک مایو نشان می دهد که روزی 30 دقیقه پیاده روی نقش موثری در کاهش کلسترول و کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی دارد.

3-گریپ فروت بخورید

مصرف روزانه یک عدد گریپ فروت سبب کاهش 11 درصد کلسترول خون می شود. این میوه علاوه بر کاهش کلسترول، به کاهش وزن کمک می کند و خاصیت ضد سرطانی دارد و اختلال خواب را از بین می برد.

4-در وعده های غذایی از سبوس استفاده کنید

غلات و مواد حاوی فیبر و سبوس، مرگ ناشی از بیماری های قلبی را 20 درصد کاهش می دهند.

5-از چای سبز غافل نشوید

چای سبز یکی از موثرترین مواد غذایی در کاهش کلسترول است.

6- زیاد سالاد بخورید

از سبزی های حاوی برگ سبز استفاده کنید و زیاد سالاد بخورید

7- کره و غذاهای چرب نخورید

غذاهای چرب میزان کلسترول را به سرعت افزایش می دهند.

8- آجیل بخورید

آجیل بهترین میان وعده است و احتمال بیماری های قلبی را 30 درصد کاهش می دهد.

9- به برچسب ها دقت کنید

قبل از خرید، برچسب مواد غذایی را با دقت بخوانید و مواد غذایی چرب مانند سس مایونز را وارد خانه نکنید.

نکاتی در مورد کلسترول خون

سبوس برنج برای کبد مفید بوده و کلسترول خون را کاهش می دهد. در رژیم لاغری خوردن فیبر به هضم غذا کمک کرده، جلوی یبوست را گرفته و کلسترول را پایین می‌آورد، و البته به شما کمک می‌کند که کاهش وزن پیدا کنید. روغن زیتون حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که باعث کاهش کلسترول، نرم کننده و صفرابر است و حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان است که از سرطان سینه و سرطان کولون جلوگیری می‌کند. گل ساعتی برای کاهش چربی خون و کلسترول مفید است. خار مریم، در کاهش میزان کلسترول خون موثر است و کلسترول مفید را نیز افزایش می دهد. در ضمن همین ماده به همراه ماده دیگری به نام اسید کافئیک موجود در کنگر، کبد را در برابر عفونت حفظ می‌نمایند. اهدا خون برای کاهش کلسترول خون مفید است. وجود پیاز در خورش داوود پاشا باعث طعم بسیار خوب این غذا می شود و دارای خواص درمانی خوبی است مانند : ضد سرطان و ضد دیابت بودن.با کلسترول خون مقابله کردن.یکی از عناصر اصلی رژیم لاغری است.از بوی بد دهان از خوردن پیاز نترسید با خوردن جعفری و موز و کیوی می توانید با آن مقابله کنید.برای رفع افسردگی مفید است.

کلسترول خون چقدر باید باشد

سطح مطلوب کلسترول تام خون معادل با مقادیر کمتر از 200 میلی گرم/ دسی لیتر می باشد و سطح حاشیه ای و در مرز خطر برای کلسترول خون معادل بامقادیر بین 200 تا 239 میلی گرم/ دسی لیتر می باشد و سطح خطرناک کلسترول خون معادل با مقادیر 240 میلیگرم/دسی لیتر و بیشتر می باشد.

کلسترول خون پایین

برخی تحقیقات نشان داده اند افرادی که با مصرف داروهای استاتین سطوح کلسترول خونشان را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهند خود را در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان قرار می دهند. به گزارش bbc news ، محققان نمی توانند این نتیجه را قطعا به عنوان عارضه جانبی استاتین ها معرفی کرده یا به کلسترول پایین نسبت دهند. به علاوه فوائد استاتین ها تا کنون بیش از اثرات جانبی آنها بوده و تاثیر قابل ملاحظه این داروها در کاهش بیماری های قلبی از جمله حمله قلبی بی تردید پذیرفته شده است. اما هنوز هم جنبه های خاصی از کاهش LDL با استاتین ها مورد بحث بوده نیازمند تحقیقات بیشتر است.

کلسترول خون نرمال

کلسترول خون در کودکان باید به صورت زیر باشد

خوب: 170 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر (mg/dL) یا کمتر

مرزی: 170 تا 199 mg/dL

بالا: 200 mg/dL یا بیشتر

کلسترول بد (LDL)

خوب: 110 mg/dL یا کمتر

مرزی: 110 تا 129 mg/dL

بالا: 130 mg/dL یا بیشتر

کلسترول خوب (GDL)

خوب: 45 mg/dL یا بیشتر

مرزی: 40 تا 45 mg/dL

پایین: 40 mg/dL یا کمتر

تری‌گلیسرید

خوب: برای سنین صفر تا 9 سال: 75 mg/dL یا کمتر، برای سنین 10 تا 19 سال: 90 mg/dL یا کمتر

مرزی: برای سنین صفر تا 9 سال: 75 تا 99 mg/dL، برای سنین 10 تا 19 سال: 90 تا 129 mg/dL

بالا: برای سنین صفر تا 9 سال: 100 mg/dL یا بیشتر، برای سنین 10 تا 19 سال: 130 mg/dL یا بیشتر

کلسترول کل در بزرگسالان

خوب: 200 mg/dL یا کمتر

مرزی: 200 تا 239 mg/dL

بالا: 240 mg/dL یا بیشتر

کلسترول بد (LDL)

خوب: 100 mg/dL یا کمتر

مرزی: 130 تا 159 mg/dL

بالا: 160 mg/dL یا بیشتر

کلسترول خوب (HDL)

خوب: 40 mg/dL یا بیشتر

پایین: 39 mg/dL یا کمتر

تری‌گلیسریدها

خوب: 159 mg/dL یا کمتر

مرزی: 150 تا 199 mg/dL

بالا: 200 mg/dL یا بیشتر

علائم کلسترول خون

بعد از ۲۰ سالگی همه افراد لازم است معاینه های پزشکی که شامل آزمایشات تجزیه و تحلیل خون برای بررسی سطح کلسترول خون است را شروع کنند. این مسئله به خاطر این مهم است که در اغلب موارد مدت زیادی طول می کشد تا علائم کلسترول بالا خود را نشان دهد و در این صورت کنترل کلسترول دشوارتر شود . در حال حاضرهیچ نشانه قابل توجهی وجود ندارد که نشان دهد شما در معرض خطر کلسترول بالا هستید، اما انجام یک آزمایش خون ساده به تشخیص کلسترول بالا بسیار کمک می کند . با این حال کارشناسان از عود علائم خاصی به عنوان علائم هشدار در افراد در معرض خطر ابتلا به کلسترول بالا یاد می کنند که در این قسمت به تعدادی از آنها اشاره می شود : احساس سنگینی و درد در کبد و کیسه صفرا. دهان پنبه ای، همراه با بوی بد دهان. سنگینی در معده، مشکل انجام فرآیندهای گوارشی، به ویژه هنگامی که غذاهای پرچرب مصرف می شود . آروغ زدن، گاز و سوء هاضمه پس از خوردن غذا . مشکل اجابت مزاج که بیشتر به شکل یبوست بروز میکند . تمایل به خوابیدن بعد از صرف وعده های غذایی اصلی . کهیر یا خارش پوست. سردرد یا میگرن. از دست دادن تعادل و سرگیجه. التهاب و بی حسی در اندام ها . مشکل بینایی . اضطراب هنگام حرکت و یا انجام فعالیت های فیزیکی . به طور کلی این گروه از علائم می تواند با سایر مشکلات سلامتی که شایع تر است و می تواند خود به خود ناپدید شوند اشتباه گرفته شود. اما اگر بخواهید مطمئن شوید که این علائم و مشکلات به کلسترول بالا ربط دارند یا نه ممکن است زمان را از دست بدهید وسطح کلسترول شما به طور جدی بالا رود و باعث شود که دیگر نتوانید به راحتی این مشکلتان را برطرف کنید.

کاهش کلسترول خون

وغن زیتون و غذاهایى نظیر میوه ‏هاى مغزدار (گردو و پستهآووکادو، روغن کانولا و روغن بادام زمینى سرشار از نوع دیگرى از روغن غیر اشباع شده مى‏باشند که در گذشته تصور مى‏شد هیچ اثرى روى سطح کلسترول ندارند، اما این روغن‏ها در واقع ممکن است سطح کلسترول را کاهش دهند. مطالعات انجام شده نشان مى‏دهد که رژیم تغذیه‏اى که حاوى این روغن اشباع شده باشد، حتى بیشتر از رژیم شدید کم چربى، کلسترول خون را پایین مى‏آورد. این نوع روغن اشباع نشده، LDL )کلسترول بد( را کاهش مى‏دهد، در حالى که در سطح HDL تغییرى ایجاد نمى‏کند. بنابراین از رژیم تغذیه‏اى کم چربى استفاده کنید و همراه آن دو تا سه قاشق غذاخورى از روغن زیتون یا روغن‏هاى مشابه در هر روز استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که این روغن اشباع نشده را جایگزین دیگر چربى‏ها کرده‏اید و نه این که آن را به رژیم‏تان اضافه کرده باشید.

قرص کاهش دهنده کلسترول خون

کولسوولام: که همراه با رژیم غذایی کلسترول خون و درمان کلسترول خون با ورزش تجویز می شود. شروع اثر این داروی کاهش کلسترول خون به چند هفته وقت نیاز دارد. داروی مزبور کاهش کلسترول خون ممکن است با عوارض گوارشی و نیز دردهای عضلانی و احساس ضعف همراه باشد و با دوز کمتری نسبت به سایر رزین های اسید صفراوی تجویز می شود. این داروهای کاهش کلسترول خون را می توان به تنهایی یا همراه با استاتین ها تجویز کرد.

داروی جمفیبروزیل برای کاهش کلسترول خون ، ۳۰ دقیقه قبل از صبحانه و شام خورده می شود و عوارض آن نادر است. عوارض این اروی کاهش کلسترول خون عبارتند از تهوع، نفخ، گیجی، درد معده و سردرد. فیبرات ها ممکن است احتمال ایجاد سنگ های صفراوی را افزایش دهند.

علت بالا رفتن کلسترول خون

دانشمندان کانادایی کشف کردند که پروتئینی بنام resistinکه از بافت چربی ترشح می شود سبب افزایش کلسترول بد (یا LDL) و افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی می گردد. این تحقیق درکنگره ی قلب و عروق کانادا در 28 اکتبر ارائه گردید. نتایج این تحقیق ثابت می کند که resistinسبب افزایش تولید LDLدر سلولهای کبد انسان وهمچنین کاهش گیرنده های LDLدر کبد میشود. در چنین شرایطی کبد کمتر قادر به پاکسازی کلسترول بد از بدن است، Resistinسبب تسریع تجمع LDLدرسرخرگها و افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی می شود. تحقیقات نشان میدهد که resistinدارای تأثیرات منفی بر اثرات داروی استاتین است، استاتین اصلی ترین داروی پایین آورده ی کلسترول است که برای درمان و پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی استفاده می شود. دکتر شیرا رشید استادیار دپارتمان دارو دردانشگاه McMasterخاطر نشان می کند که تقریباً 40 درصد از افرادی که استاتین دریافت می کنند در برابر تأثیرات پایین آورندگی این دارو بر LDLخون مقاوم هستند. به گفته ی دکتر رشید مفهوم اصلی این نتایج این است که بالا بودن مقدار Resistinدرخون میتواند علت مقاومت دربرابر استاتین در کاهش کلسترول LDLدربرخی بیماران باشد.اومعتقد است این نتایج منجر به انقلابی در داروهای جدید درمانی خواهد شد، به خصوص داروهایی که پروتئین resistinرا هدف قرار می دهند و از عملکرد آن ممانعت به عمل می آورند و در نتیجه تأثیر استاتین را افزایش می دهند. به گفته ی دکتر Abramsonاحتمال بهبود درمان برای علل بیماریهای قلبی عروقی قدم موثری است. حدود 40 درصد از افراد کانادایی به کلسترول بالا مبتلا هستند. به همین علت یکی از علل عمده ی نگرانی درمورد سلامت درجامعه ی کانادا بالا بودن کلسترول وبیماریهای قلبی عروقی است. دکتر Abramsonمی افزاید: این تحقیق اهمیت حفظ وزن سلامت و مقدار کلسترول که دو عامل حیاتی در پیشگیری از بیماریهای قلبی است را تایید می کند . بالا بودن مقدار کلسترول LDLفاکتور خطر اصلی برای بیماری قلبی و سکته است. این موضوع میتواند منجر به ساخته شدن پلاک دردیواره ی سرخرگها و نازک شدن آنها می گردد که موجب ایجاد بیماریی بنام آترواسکلروز می شود در این بیماری جریان خون به سختی از قلب درسراسر بدن پخش می شود. همچنین داشتن اضافه وزن، احتمال بالا رفتن فشار خون و ابتلا به دیابت را افزایش میدهد که دو خطر عمده ی ابتلا به بیماری قلبی و سکته محسوب می شوند. خوشبختانه محققین مطالب زیادی درمورد نحوه ی پیشگیری از بیماری قلبی و چگونگی معکوس نمودن عوامل خطر آن دردسترس دارند. دانشمندان به همه ی افراد ویزیت منظم پزشک ،حفظ وزن سلامت واندازه ی دور کمر همچنین تنوع درمصرف مواد مغذی و کاهش مصرف غذاهای چرب و داشتن فعالیت منظم را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی توصیه می کنند . همچنین توجه به مصرف دقیق داروها بر اساس تجویز پزشک درکاهش خطرات مذکور بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید : سرطان خون ♥ مسمومیت خونخون دماغاسهال خونی فشار خون چیست

  • محسن عبدلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی