حساسیت پوستی

حساسیت پوستی ,حساسیت پوستی در کودکان,حساسیت پوستی راش,حساسیت پوستی سگ,حساسیت پوستی کهیر,حساسیت پوستی و خارش,حساسیت پوستی بدون خارش,حساسیت پوستی نوزادان,حساسیت پوستی در نوزادان شیرخوار,حساسیت پوستی در کودکان زیر یک سال,حساسیت پوستی در کودکان شیرخوار,حساسیت پوست دست در کودکان,حساسیت پوست در کودکان,درمان حساسیت پوستی در کودکان,انواع حساسیت پوستی در کودکان,حساسیت های پوستی در کودکان,علت حساسیت پوستی در کودکان,علایم حساسیت پوستی در کودکان,حساسیت پوستی در سگ,حساسیت پوستی به سگ,درمان حساسیت پوستی سگ,حساسیت پوستی کهیر,درمان حساسیت پوستی کهیر,حساسیت پوستی و کهیر,حساسیت های پوستی کهیر,درمان حساسیت پوستی و کهیر,علت حساسیت پوستی و کهیر,حساسیت پوست کهیر,حساسیت پوستی یا کهیر,حساسیت پوستی خارش کهیر

حساسیت پوستی , حساسیت پوستی در کودکان , حساسیت پوستی راش , حساسیت پوستی سگ

در این مطلب از سایت جسارت به انواع حساسیت پوستی همراه علت و راه درمان می پردازیم . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

حساسیت پوستی که پزشکان آن‌ را «درماتیت» می‌نامند به معنای التهاب، قرمز شدن و خارش پوست است. در نتیجه‌ی واکنش سیستم ایمنی بدن به ماده‌ی محرک، پوست دچار راش یا بثورات موقتی می‌شود که اغلب با سرخی، خارش و گاهی تاول و تورم همراه است. درماتیت، شایع‌ترین نوع حساسیت پوستی است که اگر به علت تماس پوست با ماده‌ی محرک شیمیایی ایجاد شود به آن درماتیت تماسی تحریکی می‌گویند و اگر در اثر واکنش بدن نسبت به مواد آلرژن (حساسیت‌زا) ایجاد ‌شود به آن درماتیت تماسی آلرژن گفته می‌شود. خارش شدید که شاخصه‌ی اصلی این بیماری است، می‌تواند شما را عصبی کرده و آرامش‌تان را سلب کند. صرف‌نظر از نوع حساسیت پوستی‌ای که به آن دچار هستید، علائم، روش‌های درمان و پیشگیری آنها در بیشتر موارد مشابه است.

حساسیت پوستی

مواد چربی‌زدا مثل مواد شوینده، اگر به طور مکرر استفاده شوند، باعث ایجاد خشکی، قرمزی، تحریک و ترک پوست می‌شوند. شست وشوهای مکرر، به مرور زمان لایه‌های چربی پوست را برداشته و سطح زیرین پوست را در تماس مستقیم با محیط و عوامل آلرژی‌زا قرار می‌دهد. حساسیت‌های پوستی ممکن است به صورت اگزمای سرشتی در فرد وجود داشته باشد، یعنی از وقتی فرد متولد می‌شود همراه اوست. به طور مثال از 2 تا 3 ماهگی صورت نوزاد قرمز و گونه‌هایش سرخ رنگ است، آسم، آلرژی و خس خس سینه دارد. این علایم گاه در بزرگسالی به صورت حساسیت‌های پوستی در فرد ادامه می‌یابد. در ابتدا حساسیت‌های پوستی به صورت حاد هستند، اما به مرور زمان به شکل مزمن در می‌آیند.

بیشتر بخوانید :

علائم و نشانه ها ی “سرطان پوست”+درمان سرطان پوست

اثرات مصرف و خواص ماش برای پوست خشک و حساس

فواید و خواص “وازلین” برای مژه و دور چشم و ابرو و پوست

حساسیت پوستی , حساسیت پوستی در کودکان , حساسیت پوستی راش , حساسیت پوستی سگ

راش پوستی به دلایل مختلفی از جمله عوامل محیطی، ارثی و ضعف سیستم ایمنی بروز می‌کند. عطرها، مواد آرایشی، مواد شوینده و نرم‌کننده، صابون‌ها و شامپوها، اسپری‌های برطرف‌کننده‌ی بوی عرق، رنگ مو، لوسیون‌های بدن، رنگ‌ و مواد شیمیایی موجود در لباس، دستمال‌‌های کاغذی‌ و دیگر محصولات سلامتی و زیبایی معطر.     تماس با مواد شوینده از جمله پودرهای لباس‌شویی، مایع ظرف‌شویی و مواد سفید‌کننده، از مهم‌ترین دلایل بروز حساسیت پوست است. این مواد رطوبت و چربی سطح پوست را از بین می‌برند و آن را در برابر عوامل خارجی نفوذپذیر می‌کنند. لاتکس ماده‌ای لاستیکی مانند است که از صمغ درختی به همین نام به‌دست می‌آید و در بادکنک‌ها، دستکش‌های یک‌بار مصرف پلاستیکی، اسباب‌بازی‌ها، و برخی وسایل بهداشتی از جمله کاندوم استفاده می‌شود. نیکل نوعی فلز است که در ساخت انواع بدلیجات و زیورآلات، دکمه‌ها، فرم عینک، زیپ لباس، لوازم آشپزخانه و بعضی گوشی‌های تلفن همراه به کار می‌رود. حساسیت به نیکل در قسمت‌هایی از بدن که با این فلز تماس دارد مثل گردن، گوش‌ها، انگشتان و مچ دست و قوزک پا دیده می‌شود. در تهیه‌ی محصولات چرمی از مواد شیمیایی مختلفی برای افزایش استحکام و دوام محصول و همچنین ترکیبات ضدمیکروب و ضدقارچ استفاده می‌شود که ممکن است منجر به بروز واکنش‌های حساسیتی شوند. استرس و فشارهای عصبی نیز پوست را حساس، واکنش‌پذیر و مستعد حساسیت می‌کند. تماس با گیاهانی مثل پیچک سمی، بلوط سمی و سماق سمی که دارای کیسه‌های روغنی (اوروشیول) هستند، واکنش آلرژیک ایجاد می‌کند و پوست در محل تماس دچار راش می‌شود. از شایع‌ترین عوارض داروها (خصوصا آنتی‌بیوتیک‌ها) واکنش‌های پوستی است. همچنین مطالعات علمی نشان داده است که مقابله‌ی بدن با برخی از انواع عفونت‌ها منجر به تشدید راش و بثورات پوستی می‌شود.‌

حساسیت پوستی در کودکان

حساسیت پوستی انواع مختلفی دارد: 1- حساسیت پوستی آلرژیک: فرد در اثر تماس با ماده‌ای که در محیط وجود دارد دچار التهاب می‌شود، مثلاً کسی که به ساعت، حلقه و بدلیجات حساسیت دارد. 2- حساسیت پوستی تحریکی: در اثر تماس زیاد با ماده حساسیت زا (محرک) به وجود می‌آید. مثلاً کسی که به دنبال تماس مکرر با مواد شوینده نسبت به آن‌ها حساسیت پیدا می‌کند. 3- حساسیت های شغلی: کسانی که با سیمان و مواد ساختمانی و… در تماس هستند، ممکن است دچار حساسیت پوستی شوند. 4- حساسیت پوستی خانم‌های خانه دار: که در اثر کار خانه و شست وشو ایجاد می‌شود.

حساسیت پوستی , حساسیت پوستی در کودکان , حساسیت پوستی راش , حساسیت پوستی سگ

هنگام انتخاب درمان حساسیت پوستی باید به فاکتورهای متعددی از جمله شدت علائم و نشانه‌ها، فراوانی راش‌ها و محل قرارگیری آنها روی پوست توجه کرد. اما اولین گام در درمان درماتیت، تشخیص ماده‌ی حساسیت‌زا و دوری از آن است.  به محض مشاهده‌ی علائم حساسیت، ناحیه‌ی درگیر را با آب سرد و صابون غیرعطری بشویید تا ماده‌ی آلرژی‌زا از بین برود. اگر ماده‌ی محرک پایه‌ی روغنی دارد، از الکل برای پاک کردن آن استفاده کنید. سپس می‌توانید از داروهایی که به نسخه‌ی پزشک نیاز ندارند، مثل لوسیون کالامین یا پماد کورتیزون، برای رفع خارش و التهاب استفاده کنید. پوست‌تان را مرطوب نگه دارید و لباس‌های نخی و گشاد بپوشید.  خاراندن پوست، خارش را تشدید و آن را مستعد عفونت می‌کند. ناخن‌های خود را کوتاه کنید تا از خاراندن ناحیه‌ی درگیر جلوگیری کنید. کمپرس سرد و مرطوب، برای تسکین خارش مفید است.  درمان‌های گیاهی مفید برای از بین بردن راش‌ عبارتند از: روغن درخت چای، روغن نارگیل، سرکه سیب، آلوئه‌ورا و روغن زیتون.

حساسیت پوستی راش

علائم حساسیت پوستی شامل: التهاب، خارش و قرمزی پوست و گاهی با عفونت همراه است.  عفونت هنگامی بروز می‌کند که سد دفاعی بدن شکسته شده و التهاب ایجاد می‌شود و پوست شروع به خارش می‌کند، اگر بیمار به دنبال این احساس محل التهاب را بخاراند، نه تنها باعث تشدید خارش بلکه باعث ایجاد عفونت در محل می‌شود. اگزما از انواع حساسیت‌های پوستی است. روی سطوح بیرونی پوست بروز می‌کند و به صورت دانه‌های قرمز آبدار و ترشح دار است. اگزما به صورت حساسیت به گیاهان، مواد دارویی و حساسیت به نور نمایان می‌شود.  اگزما گاهی به صورت اکتسابی و یا سرشتی در افراد به وجود می‌آید، اما معمولاً عامل تحریکی و آلرژیکی توأمان در آن نقش دارند. گاهی برخی از بیماران حتی نسبت به برخی داروهای معالج اگزما هم حساسیت دارند و مصرف آن‌ها باعث تشدید بیماری آنها می‌شود. در این موارد باید نوع دارو را تغییر داد.

حساسیت پوستی , حساسیت پوستی در کودکان , حساسیت پوستی راش , حساسیت پوستی سگ

گرچه راش‌های پوستی خیلی شایع و اغلب نتیجه‌ی یک تحریک ناخوشایند هستند، با این‌ حال ممکن است هشداردهنده‌ی شرایط جدی‌تری باشند که نباید به‌ آنها بی‌توجهی کرد. بسته به شدت حساسیت، ممکن است درمان با دارو هم توصیه شود.  اگر نشانه‌های واکنش آلرژیک تا چند روز بهبود پیدا نکرد یا بدتر شد یا در صورتی‌ که علائم زیر را در خود یافتید، حتما با پزشک مشورت کنید. راش‌ها نزدیک چشم‌ها باشند. قسمت‌ عمده‌ای از بدن را درگیر کرده باشند. پوست در هنگام لمس داغ باشد. با وجود استفاده از داروهایی که به نسخه‌ی پزشک نیاز ندارند، خارش شدید ادامه داشته باشد. درماتیت همراه با تاول شدید، به توجه فوری نیاز دارد و ممکن است نشانه‌ی یک بیماری جدی‌ باشد. نشانه‌های دیگری که نباید آنها را نادیده بگیرید عبارتند از: مشکل در تنفس، تورم گلو، خس خس سینه، تعریق بیش از حد، تنگی قفسه سینه، حالت تهوع و گیجی.

حساسیت پوستی سگ

در کهیر، حساسیت نسبت به ماده آلرژی، در طبقات زیرین پوست ایجاد می‌شود. اگر حساسیت پوستی در زیر بغل ایجاد شود، احتمالاً ناشی از تماس با لباس، زیرپوش و یا اسپری‌های برطرف کننده بوی عرق است. اگر در مچ و یا کف پا بروز کند، ناشی از تماس با جوراب، کفش، گرد و غبار و گیاهان است. حساسیت پوستی در تماس با نور  در واقع این افراد در تماس با برخی مواد وقتی در برابر نور قرار بگیرند، حساسیتشان بروز می‌کند. این نوع حساسیت‌ها بیشتر فصلی است. وجود سرب در رژ لب، موجب بروز حساسیت‌های پوستی، تورم، قرمزی، خارش و بروز ضایعات ترشح دار روی لب و همچنین تورم لب‌ها در طولانی مدت می‌شود.

حساسیت پوستی , حساسیت پوستی در کودکان , حساسیت پوستی راش , حساسیت پوستی سگ

مؤثرترین راه مقابله با درماتیت، پیشگیری از بروز آن است. راش‌های پوستی با اجتناب از تماس با عوامل محرک بهبود می‌یابند. پس قدم اول و بهترین راه، محافظت از پوست در برابر محرک‌های شناخته شده است.  مثلا وقتی با موادی سروکار دارید که احتمال می‌دهید باعث بروز حساسیت ‌شوند، از دستکش‌های نخی استفاده کنید. برای جلوگیری از تماس مستقیم پوست با مواد آلرژی‌زا، از یک لایه کرم یا ژل‌ به عنوان مانع بهره بگیرید. زیورآلات را با لایه‌ای از برق ناخن بپوشانید تا با پوست‌تان تماس مستقیم نداشته باشد. از محصولات پوستی غیرمعطر، فاقد مواد شیمیایی و با پایه‌‌ی طبیعی استفاده کنید و برای حفظ رطوبت پوست، مرطوب‌کننده را فراموش نکنید.

حساسیت پوستی کهیر

عنصر نیکل در موبایل، باعث افزایش حساسیت‌های پوستی می‌شود. بیشتر این حساسیت‌ها، در ناحیه انگشتان دیده شده است. به افرادی که پوست‌های حساس دارند یا آن‌ها که به فلز نیکل حساسیت دارند، استفاده از تلفن‌های فاقد این فلز یا استفاده از روکش تلفن را توصیه می‌کنند. سوزش شدید چشم، قرمزی چشم، تاری دید، سرفه، عدم تنفس راحت، خارش‌های پوستی، کهیر و پوست خشک همه از عوامل حساسیت به کلر می‌باشد. بیشتر مردم خیال می‌کنند، کلر در آب استخر فقط وقتی دردسرساز می‌شود که میزان آن از حد استاندارد بیشتر شده باشد. اما میزان کم کلر هم مشکل‌ساز است. برخی ضایعات پوستی هستند که توسط وسایل شنا ایجاد می‌شوند. مثلاً حساسیت به عینک شنا یا ماسک غواصی و … . علایمی که ایجاد می‌کند: قرمزی پوست،‌ خارش و گاهی ضایعات ترشحی همراه با دلمه در محل تماس. کورتون موضعی یا خوراکی و آنتی‌هیستامین نیز برای درمان موارد حاد استفاده می‌شود. به این افراد توصیه می‌شود که، از مواد آلرژن دوری کنند. مثلاً استفاده از عینک‌های شنای بدون لاتکس برایشان توصیه می‌شود. 

حساسیت پوستی , حساسیت پوستی در کودکان , حساسیت پوستی راش , حساسیت پوستی سگ

کرم های کورتیکواستروئیدی این کرم ها که بصورت موضعی استفاده می شوند، می توانند به کاهش خارش پوست و کنترل آن کمک نمایند. برای استفاده از این کرم ها شما می توانید آنرا برروی ناحیه های خارش دار گذاشته، و آنها را با باندهای پنبه ای بپوشانید. معمولا این باندها را در آب و یا سایر محلول ها مرطوب کرده تا به جذب بهتر کرم کمک نماید. مهارکننده های کلسینورین داروهای خاص، از قبیل تاکرولیموس و پیمکرولیموس بعضی اوقات بجای کرم های کورتیکواستروئیدی بخصوص در مواقعی که سطح خارش دار کوچک است، استفاده شوند.

حساسیت پوستی و خارش

حساسیت های پوستی در فصول خشک سال مانند پاییز، زمستان و اوایل بهار شدت پیدا می‌کند. تغییر محیط زندگی هم ممکن است باعث تشدید و یا کمتر شدن حساسیت در افراد شود. به طور مثال کسی که از تهران به شمال می‌رود، ممکن است علائم حساسیت در او به دلیل وجود رطوبت شمال برطرف شود، اما با بازگشت به تهران دوباره ظاهر شود. بعضی از غذاها مانند شیر گاو، آجیل و تخمه در برخی از افراد باعث بروز و تشدید حساسیت پوستی می‌شود. تغییر ناگهانی محیط مثلا ورود ناگهانی از یک فضای سرد به یک فضای گرم و برعکس هم می‌تواند تاثیرگذار باشد. نقش استرس و فشارهای عصبی نیز اهمیت دارند. گاه یک خبر ناگوار باعث تشدید علائم و خارش در فرد می‌شود. نور آفتاب هم در ضمن اینکه گاهی درمان کننده است، گاهی تشدیدکننده حساسیت محسوب می‌شود.

حساسیت پوستی , حساسیت پوستی در کودکان , حساسیت پوستی راش , حساسیت پوستی سگ

دستگاه ایمنی بدن شما غالباً کار خود را به دقت و ظرافت تمام انجام می‌دهد. درصد خطای دستگاه ایمنی، در مقایسه با حجم سنگین کاری که دارد انصافاً خیلی پایین است. واکنش‌های ایمنی مولد حساسیت در اصل مسئول محافظت بدن در برابر انگل‌های بیماری‌زا هستند. با ارتقای سطح بهداشت فردی و همگانی و مبارزه با بیماری‌های انگلی، گویی این بخش از دستگاه ایمنی از زور بیکاری به مواد دیگری واکنش نشان می‌دهد! این تنها یک حدس یا گمان نیست، مطالعات جدید ارتباط کاهش شیوع انگل‌های روده‌ای با افزایش وقوع بیماری‌های حساسیتی را نشان داده‌اند. حتی اخیراً از برخی انگل‌های روده‌ای برای درمان اشکال شدید و مقاوم به درمان بیماری‌های حساسیتی استفاده کرده‌اند. هیچ‌چیزی در جهان هستی بی‌حکمت نیست. اگر شما از آن دست آدم‌هایی هستید که‌گاه و بی‌گاه به دنبال «معجزه‌ای» می‌گردید، جای دوری نروید. کافی است نگاهی به بدن خود بکنید، آن را خواهید یافت.

حساسیت پوستی بدون خارش

باید در هنگام کار با مواد شوینده و آب، از دستکش استفاده کنند و از آنجا که ماده لاتکس دستکش هم در برخی افراد باعث حساسیت می‌شود، بهتر است زیر دستکش از یک دستکش نخی استفاده کرد. نباید دستکش به مدت طولانی به دست بماند، چون گرما و تعریق دست داخل آن ممکن است پوست را مستعد حساسیت به این مواد کند. اگر حساسیت در تماس با ماده مشخصی ایجاد شود، باید از تماس با آن خودداری کرد. اگر فقط به دلیل سایش پوست باشد، باید از کرم‌ها و مرطوب کننده‌ها استفاده کرد. در درمان حساسیت‌های پوستی بدون نظر پزشک اقدام به استفاده از دارو و پماد خاصی نکنید، چون گاهی استفاده از برخی پمادها، به مرور زمان باعث وخامت بیشتر حساسیت می‌شود. گاهی علائم این حساسیت‌ها با برخی بیماری‌های پوستی یکسان است و سهل انگاری فرد در مراجعه به پزشک ممکن است باعث وخیم شدن بیماری شود.

حساسیت پوستی

بیشتر بخوانید :

آشنایی با خواص و فواید سرکه سیب برای پوست صورت

خواص و مضرات در سرکه بالزامیک و حساسیت و از بین بردن آلرژی

حساسیت و راه درمان