تپش قلب علتش چیست

تپش قلب ,تپش قلب به انگلیسی,تپش قلب و لرزش بدن,تپش قلب ناگهانی,تپش قلب و سرگیجه,تپش قلب بعد از غذا,تپش قلب در خواب نشانه چیست,تپش قلب مداوم

تپش قلب , تپش قلب و لرزش بدن , تپش قلب ناگهانی , تپش قلب و سرگیجه

توضیحاتی در مورد تپش قلب

تعداد ضربان قلب طبیعی بزرگسالان در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه است. به طور کلی ضربان قلب پایین در حالت استراحت نشان دهنده ی عملکرد کارآمدتر قلب و تناسب بهتر قلبی عروقی است. برای مثال یک وزرشکار حرفه ای ممکن است در حالت استراحت ضربان قلبی حدود ۴۰ داشته باشد.این حالت ممکن است در قفسه ی سینه، گلو و یا گردن احساس شود. این حالت می تواند اذیت کننده و حتی نگران کننده باشد در صورتی که معمولا جدی و خطرناک نیست و معمولا بعد از مدتی خود به خود از بین می رود. بیشتر اوقات این موضوع به علت استرس، نگرانی یا به دلیل مصرف بیش از اندازه ی کافئین، نیکوتین یا الکل به وجود می آید.در این مطلب از سایت جسارت در مورد تپش قلب صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

تپش قلب یا ضربان غیرعادی

این حالت به ضربان غیرعادی قلب اطلاق می‌گردد که منجر به احساس انقباض عضلات قلب در قفسهٔ سینه می‌شود و توسط فرد به صورت ضربات محکم، سریع و نامنظم احساس می‌گردد. این حالت می‌تواند همراه با اضطراب باشد که لزوماً حاکی از وجود یک مشکل ساختاری یا عملکردی در قلب نیست، با این حال می‌تواند یک نشانهٔ ناشی از یک ضربان نامنظم یا سریع باشد. این حالت می‌تواند پیوسته یا به صورت متناوب و دارای طول و فرکانس متغیر باشد. علایم همراه با این حالت عبارت‌اند از سرگیجه، تنگی نفس، عرق کردن، سردرد و درد قفسهٔ سینه. این حالت ممکن است با مواردی همچون بیماری‌های عروض کرونری قلب، پرکاری تیروئید، بیماریهای مؤثر بر ماهیچهٔ عضلهٔ قلب مانند کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، بیماری‌هایی که منجر به پایین بودن سطح اکسیژن خون می‌گردند همچون آسم، آمفیزم، جراحی‌های قبلی قفسهٰ سینه، مشکلات کلیه، پایین بودن سطح سرتونین مغز، کم خونی و درد، داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی و کلسیم و همچنین مشکلات تغذیه‌ای مانند کمبود تائورین، آرژینین و آهن.

علائم تپش قلب

این حالت با درد قفسهٔ سینه حاکی از مشکلات عروق کرونری است. چنانچه درد سینه پس خم شدن به جلو تسکین یافت می‌تواند موید مشکلات پریکارد باشد. این حالت با سرگیجهٔ خفیف و جزئی، غش کردن یا حالت نزدیک به غش، می‌تواند حاکی از فشار خون کم و همچنین ریتم و آهنگ غیرعادی و خطرناک قلب باشد. تپش قلب همراه با تقلای فیزیکی می‌تواند موید کاردیومیوپاتی هیپرتروفی باشد

علت تپش قلب

۴ علت می‌توان را برای تپش قلب برشمرد: مورد فهرست شماره‌ای تحریک برون قلبی سیستم عصبی سمپاتیک اختلال سمپاتیک فشار خون بالا ضربان نامنظم و غیرعادی قلب

عوارض تپش قلب

این حالت به جز این که یک مشکل قلبی است، عوارض جانبی دیگری نیز به ایجاد می کند. در تپش قلب ناشی از مشکلات قلبی، عوارض زیر ممکن است اتفاق بیافتد. ❇ غش کردن اگر ضربان قلب شما سریع شود، ممکن است فشار شما بیافتد و باعث غش کردن شما شود. اگر شما بیماری قلبی مانند بیماری های قلبی مادرزادی و مشکلات دریچه ی قلبی داشته باشید، امکان به وجود آمدن این حالت بیشتر است. ❇ ایست قلبی ایست قلبی در اثر تپش قلب نادر است. این حالت می تواند سبب آریتمی های تهدید کننده ی حیات شود و همچنین ممکن است سبب توقف تپش موثر قلب شود. ❇ سکته ی مغزی تپش قلب می تواند سبب فیبریلاسیون دهلیزی شود، وضعیتی که در آن ضربان طبیعی قلب مختل می شود و خون در یک ناحیه تجمع یافته و می تواند سبب ایجاد لخته شود. این لخته ممکن است کنده شود و شریان های مغزی را مسدود کند و سبب سکته ی مغزی شود. ❇ نارسایی قلبی این عارضه در صورتی به وجود می آید که قلب برای مدتی طولانی نتواند خون را به خوبی پمپاژ کند و این موضوع باعث آریتمی و فیبریلاسیون دهلیزی شود. بعضی اوقات کنترل آریتمی که سبب نارسایی قلب شده است، می تواند عملکرد قلب را بهبود ببخشد. بیشترین دلایلی که باعث نارسایی قلبی می شوند شامل حمله قلبی قلبی، فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی، بیماری های دریچه قلب و کاردیومیوپاتی است.

تشخیص تپش قلب

اگر پزشکتان گمان کند که شما تپش قلب دارید، با گوشی پزشکی به صدای قلب شما گوش خواهد داد. پزشک شما ممکن است به دنبال مشکلات پزشکی مانند تورم غده ی تیروئید که مسبب این حالت شما هستند، باشد. دیگر آزمایش هایی که ممکن است پزشک شما درخواست کند، شامل موارد زیر هستند: ✅نوار قلب در این آزمایش غیرتهاجمی، فرد کارشناس یک سری وسیله روی قفسه سینه شما قرار می دهد که آن ها ضربان های الکتریکی قلب شما را ثبت می کنند. نوار قلب به پزشک شما کمک می کند تا هر نوع بی نظمی ضربان قلب و مشکلات ساختاری ای که می توانند باعث تپش قلب شوند را تشخیص دهد. این آزمایش ممکن است هم در زمان استراحت و هم در زمان ورزش انجام شود. ✅مانیتورینگ هولتر مانیتور هولتر یک وسیله ی قابل حمل است که شما آن رو می پوشید تا نوار قلب جاری شما، معمولا برای ۲۴ تا ۷۲ ساعت را ثبت کند. این وسیله در هنگامی که پزشک نتواند با استفاده از نوار قلب متداول علت تپش نامنظم قلب را تشخیص دهد، استفاده می شود. ✅ثبت وقایع اگر شما همچنان بعد از استفاده از مانیتور هولتر هیچ بی نظمی ضربان قلبی نداشتید، پزشک شما ممکن است از یک وسیله برای ثبت وقایع قلبی شما استفاده کند. شما تا جای ممکن در طول روز این وسیله را می پوشید و در هنگامی که با علائم تپش قلب مواجه شده، دکمه ی دستگاه را فشار می دهید تا شروع به ثبت وقایع کند. ممکن است نیاز باشد برای چند هفته از این دستگاه استفاده کنید. ✅اکوی قلب اکوی قلب یک آزمایش غیر تهاجمی است که شامل سونوگرافی قفسه ی سینه می شود. این کار یک تصویر را ارائه می دهد که نشان دهنده ی ساختمان و عملکرد قلب می باشد. با عبور امواج سونوگرافی از قلب شما، یک کامپیوتر آن ها را تحلیل کرده و یک تصویر متحرک روی مانیتور نشان می دهد.

درمان تپش قلب

به جز در مواقعی که پزشک شما متوجه وجود یک مشکل قلبی می شود، این حالت به ندرت نیاز به درمان دارد. در عوض پزشک شما راه هایی برای مقابله با ایجاد تپش نامنظم قلب به شما می آموزد. اگر تپش قلب شما در اثر یک بیماری مانند آریتمی به وجود آمده باشد، درمان شما با تمرکز بر روی آن بیماری به انجام می رسد.بعضی از داروهای درمان تپش نامنظم قلب شامل موارد زیر هستند: متوپرولول پروپرانولول آتنولول بلاک کننده های کانال کلسیم ⚠ توجه: این داروها ممکن است برای درمان درد قفسه ی سینه، درمان فشار خون بالا و یا بی نظمی ضربان قلب تجویز شوند.هر چند این مشکل ممکن است ناخوشایند باشد، اما معمولا بی خطر است. در موارد نادر تپش قلب ممکن است یکی از علائم مشکل های جدی قلبی مانند آریتمی (تپش نامنظم قلب) باشد که نیازمند درمان هستند.

روش های درمانی تپش قلب

✔ کاهش استرس و نگرانی ها تکنیک های ریلکسیشن (آرامش بخش) مانند یوگا و تنفس عمیق درمانی را تمرین کنید. ✔ دوری از محرک ها محرک ها مانند کافئین، نیکوتین، بعضی از داروهای سرماخوردگی و نوشیدنی های انرژی زا میتوانند ضربان قلب شما را تند تر یا نامنظم کنند. ✔ خم شدن و آب سرد خم شدن و استفاده از آب سرد می توانند سبب تحریک عصب واگ و کمک به کنترل ضربان قلب شوند. تنفس عمیق به آرام شدن شما کمک می کند و استرس ناشی از این حالت شما را می کاهد. ✔ اجتناب از داروهای غیر قانونی (مخدر ها) ✔ انجام مانور والسالوا

تپش قلب و داروها

این حالت می تواند عارضه جانبی مصرف برخی داروها هم باشد، مثل داروهایی که برای درمان آسم و اختلالات تیروئید استفاده میشوند. قلب‌های سالم نیز ممکن است دچار اختلال ریتم یا آریتمی شوند و تقریبا اکثر آدمها تا به حال تپش قلب را تجربه کرده اند. این احساس بیشتر هنگام استرس و اضطراب و ترس ویا در هنگام بی خوابی های شب اتفاق می افتد و اکثرا در خانمها شایع‌تر است. هنگام فعالیت بدنی، ورزش، بالا رفتن از پله‌ها، حمل خریدهای روزانه، فشار روحی، خوشحالی، غم، عصبانیت و هیجان ضربان قلب بالا می‌رود تا به بدن اکسیژن کافی برسد. اما گاهی اوقات این ضربان سریع و کوبنده قلب مدت بیشتری باقی می‌ماند و به اضطراب و نگرانی‌ فرد می‌انجامد. اگر اختلال ریتم آنقدر شدید باشد که پمپاژ قلب تحت تاثیر قرار گرفته و باعث سرگیجه یا حتی بیهوشی شود یا اگر همراه با آن درد سینه، تنگی نفس یا حالت تهوع احساس شود یا اینکه در فامیل نزدیک سابقه سکته قلبی وجود داشته باشد فرد دچار شده میبایست به پزشک مراجعه کند.

تپش قلب در خانم ها

پرولاپس دریچه میترال یکی از اختلالات آناتومیکی قلب به شمار می‌آید و یکی از علائم آن می‌تواند این حالت باشد. در این اختلال دریچه میترال بر اثر کمبود نوعی پروتئین، هنگام بسته شدن مقداری به داخل دهلیز خم می‌شود. پرولاپس در خانم‌ها شایع‌تر است اما شیوع کلی‌اش در جامعه حدود ۲درصد است یعنی از هر ۱۰۰ نفر ممکن است ۲ نفر پرولاپس داشته باشند.

پایین آوردن ضربان و تپش قلب

✅ کمی آب بنوشید. ✅ محکم سرفه کنید. ✅ تحرک تان را کم کنید. ✅ مصرف کافئین را کمتر کنید. ✅ تغذیه متعادل داشته باشید. ✅ در یک وعده غذا پرخوری نکنید. ✅ استرس تان را کم کنید و بخوابید. ✅ فعالیت بدنی منظم داشته باشید. اگر این ۵ نشانه را در خود احساس کردین جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید:

همه چیز درباره قلب

قلب پمپ عضلانی است که خون بوسیله آن در بدن جریان می‌یابد. قلب در هر تپش تقریبا صد سانتیمتر مکعب خون را در بدن پخش می‌کند و حدود ۱۰ هزار لیتر خون بوسیله این تلمبه در درون رگهای هدایت می‌شود. در مدت عمر متوسط یک انسان شاید ۲۵۰ میلیون لیتر خون بوسیله قلب، تلمبه زده شود. طول مدت هر دوره انقباض و انبساط قلب انسان، ذر حدود ۱ ثانیه است. بنابراین،‌ قلب روزی حدود صدهزار بار می‌‌تپد . ضربان قلب فرد بالغ در زمان استراحت و در حالت عادی باید بین 50 تا 80 بار در دقیقه باشد. برای عملکرد صحیح و پمپاژ به موقع، مدار الکتریکی ویژه ای در قلب وجود دارد. این مدار انقباض را از دهلیزها آغاز و پس از کمی تاخیر (که برای پر شدن بطنها لازم است) فرمان انقباض را به بطنها می دهد. در هر ضربان قلب منبعی در دهلیز به نام گره سینوسی، یک موج الکتریکی ایجاد می کند و آن را به سوی دهلیزها و منبع تولید کننده دیگری به نام گره دهلیزی-بطنی می فرستد. گره دهلیزی-بطنی پس از دریافت موج بالایی، اندکی تامل کرده و سپس امواجی را بسوی بطن ها می فرستد. حرکت هماهنگ طبیعی قلب ریتم سینوسی نامیده می شود.

تپش قلب چیست

این حالت به صورتهای گوناگون نظیر کوبیدن، لرزیدن ، تپیدن و … احساس می‌شود. تپش قلب در افراد ممکن است با رخ ‌دادن ضربانی غیر عادی اغلب در قفسه سینه،گردن یا گلو نیز همراه باشد. برخی ذکر می‌کنند که قلبشان می‌ریزد یا بعضی می‌گویند که قلبشان چند دقیقه تاپ‌تاپ می‌زند و دوباره به حالت عادی بر می‌گردد. در برخی نیز تپش قلب به صورت دائم احساس می‌شود. احساس تپش قلب همیشه به معنی سرعت بالای ضربان قلب (تاکی کاردی) نیست بطوریکه در سرعت ضربان خیلی پایین (برادی کاردی) هم ممکن است احساس تپش قلب وجود داشته باشد. تپش قلب ممکن است بیانگر یک بیماری جدی باشد یا اهمیت چندانی نداشته باشد.

علل تپش قلب

تپش قلب در اکثر موارد نشانه بیماری خاصی نمی‌باشد و جای نگرانی چندانی ندارد ولی گاهی ممکن است نشانه بیماری های خیلی مهم باشد. برخی از علل شایع تپش قلب اینها هستند: * برخی بیماری قلبی مانند ناکافی بودن میزان اکسیژنی که باید در دسترس سلولهای عضله قلب (ایسکمی قلبی) قرار گیرد، بیماری های دریچه ای مختلف از جمله افتادگی (پرولاپس) دریچه میترال، نارسایی قلبی و التهاب عضله قلب (میوکاردیت ها)، التهاب پرده پوشاننده قلب (پریکاردیت) و بی نظمی ضربان قلب (آریتمی های قلبی( * علل روحی و روانی و نیز برانگیخنگی احساسی مانند ترس،استرس یا اضطراب ، افسردگی و… * ورزش و فعالیت جسمی * موادی مانند کافئین،نیکوتین،کوکائین و برخی از قرص‌های لاغری. * بیماری‌هایی مانند پرکاری تیروئید، بیماری های ریوی و کاهش میزان اکسیژن خون (هیپوکسی ( * برخی داروها مانند داروهایی که برای درمان بیماری های تیروئید،آسم،فشارخون بالا یا بی‌نظمی ضربان قلب مصرف می‌شوند. همچنین داروهای سرما خوردگی که حاوی پسودوافدرین میباشند. * بی‌خوابی ، خستگی * کم‌ خونی * تب

دلایل روانی تپش قلب

تپش قلب به تنهایی نشاندهنده هیچ گروه خاصی از اختلالات نیست و اغلب در واقع اختلال فیزیکی اولیه نبوده، بلکه مشکلی روانی است. گاهی بویژه در بیماران مبتلا به اضطراب ، بیماران از احساس تپش قلب شکایت دارند که اغلب در بررسیها اختلال ضربان (مثل نوار قلب و هولتر ۲۴ ساعته) هیچ مشکلی مشخص نمی‌شود.

تپش قلب و فعالیت بدنی

ورزش و فعالیت بدنی شدید می‌تواند باعث ایجاد تپش قلب برای مدت چند دقیقه در افراد سالم شود. فردی‌ که‌ بیماری‌ قلبی‌ ندارد ممکن‌ است‌ با ورزش‌ ضربان‌ قلب‌ بسیار افزایش یابد که‌ البته‌ این‌ طبیعی‌ است‌ و مشکلی‌ محسوب‌ نمی‌شود. استرس، هیجان و اضطراب نیز از عوامل شناخته شده تپش قلب به شمار می‌روند. از سوی دیگر مصرف چای غلیظ ، قهوه تلخ و برخی سیگارها ممکن است در فرد تپش قلب ایجاد نمایند.

تپش قلب و پرولاپس دریچه میترال

در پرولاپس دریچه میترال نیز که یکی از بیماریهای خوشخیم دریچه میترال قلب می‌باشد، تپش قلب به نسبت شایع بوده و افرادی که این مسئله را دارند، باکمی فعالیت بدنی دچار درد و تپش قلب می‌شوند. مصرف‌ بعضی‌ از مواد و داروها مثل‌ کافئین ‌، کوکایین ‌، افدرین‌ یا سایر داروهای‌ تقویت‌کننده‌ دستگاه‌ سمپاتیک‌ ، دکونژستان‌ها ، داروهای‌ کم‌کننده‌ اشتها ، قهوه‌ زیاد ، کولا و سایر محرکها با یا بدون‌ کافئین ، آمفتامین‌ها و سیگار باعث تپش قلب می‌شوند.

بیشتر بخوانید : بیماری های قلبی ♥ ایست قلبی ♥ سکته قلبی ♥ سرطان قلبحمله قلبی